Butelka sosu sojowego Kikkoman.

Sketch by rmit industrial design student Soo Hyunkim
Sketch by rmit industrial design student Soo Hyun Kim

Co łączy bulekę sosu sojowego Kikkoman z motorem Yamacha oraz superszybkim pociągiem Komachi?

 

25946-yjh83v

Kenji Ekuan wymyślał butelkę dla sosu sojowego Kikkoman przez trzy lata, w ciągu którzy wypróbował ponad 100 prototypów, aż wkońcu w roku 1961 pozostał przy 150ml kolbie ze specjalną zakrętką-dozownikiem, zbudowanej na zasadzie dziobka czajnika. Konstrukcja pozwala na nalanie sosu z dokładnością co do kropelki, do tego płyn nie kapie i nie zatyka otworu gdy wysycha. Wyrafinowana butelka wyprodukowana jest z dobrego gatunkowo szkła.

W przeciwieństwie do pozostałych opakowań żywności z niej można (oraz się chce) korzystać wielokrotnie.

SHIZUO KAMBAYASHI/ASSOCIATED PRESS
SHIZUO KAMBAYASHI/ASSOCIATED PRESS

Ekuan marzył o przywróceniu dobrego wizerunku swojego kraju, który został zchańbiony podczas Drugiej Wojny Światowej. Dlatego butelka miała być nie tylko ładna i wygodna, lecz wyglądać nowocześnie, zachowując przy tym tradycyjny japoński koloryt.

W ciągu następnych pięćdziesięciu lat Japonia zmieniła się w jedno z najbardziej rozwiniętych państw świata, Kikkoman — w wielką międzynarodową firmę, która co roku produkuje 400 mln litrów sosu sojowego, a butelka Ekuana trafiła do ekspozycji Muzeum Sztuki Współczesnej w Nowym Yorku.

Kenji
Kenji

 

Kenji Ekuan urodził się w Tokio w 1929 roku. Był w Hiroshimie, gdzie podczas ataku atomowego stracił siostrę i ojca. Spustoszenie, jakiego doznał, pobudziło go do zostania twórcą. Zmarł 8 lutego 2015 roku.

Oprócz butelki Kikkoman, innymi projektami Ekuana są motory Yamaha, pociągi, między innymi superszybki shinkansen Komachi, jak również sprzęt audio oraz identyfikacja wizualna.

Yamaha VMAX
Yamaha VMAX
Komachi. Źródło: użytkownik flickr "leonpics"
Komachi. Źródło: użytkownik flickr „leonpics”